BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, 7 November 2009

AKTIVITI 1: Tugasan 1 Buku

Buku:
1.Action Research Principles and Practice 2nd edition (Jean McNiff)
2.Curriculum Action Research a Handbook of Methods and Resources For The Reflective Practitioner 2nd edition (James McKernan)

DEFINISI KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan adalah merupakan satu penyelidikan yang melibatkan proses inkuiri refleksi kendiri ke atas sesuatu amalan yang kita fikirkan perlu ke arah peningkatan dan penambahbaikkan. Kajian ini dilakukan oleh peserta dalam situasi sosiai itu sendiri (guru/pendidik) melalui tindakan praktik mereka sendiri yang bertujan untuk mningkatkan kualiti amalan masing-masing dan meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan itu serta situasi dimana amalan itu dilkukan. Kajian ini dapat dijalankan melalui proses mengenal pasti masalah, merancang tindakan, menilai tindakan yang diambil dari segi keberkesanannya dan akhirnya hasil kajian akan disalurkan kepada masyarakat untuk kebaikan bersama. Kajian tindakan juga merupakan satu proses reflektif yang dijalankan secara bertujuan dan bersistematik dan memerlukan satu pembuktian yang untuk menyokong sesuatu kenyataan dan bermatlamat untuk mengubah atau meningktkan amalan.


Sesuatu dinamakan Kajian Tindakan juga adalah apabila;

1. Adanya refleksi dan peningkatan / penambah baikkan kepada kerja /situasi mereka.
2. Wujudnya hubungan antara refleksi dan tindakan
3. Bukan untuk kepentingan sendiri tetapi untuk orang orang lain yang berada dalam situasi yang sama dengan pengkaji. – contohnya, dalam bidang pendidikan
4. pembelajaran secara progresif yang melibatkan (planning, action, observing, reflecting and replanning)
Berdasarkan Buku "Curriculum Action Research: A handbook of methods and resources for the reflective practitioner (2nd edition)" oleh James McKernan.
Kajian tindakan ialah proses refleksi dimana dalam sesuatu permasalahan, seseorang ingin memperbaiki praktis atau pemahaman secara peribadi,enkuiri dilaksanakan oleh pengamalnya- pertamanya, untuk mengenalpasti masalah; keduanya, untuk membuat pengkhususan pelan tindakan-termasuk menguji hipotesis dengan mengaplikasi tindakan terhadap masalah. Seterusnya, penilaian akan dilakukan untuk memantau dan membangunkan keberkesanan tindakan yang diambil. Akhirnya, peserta akan memberi refleksi, menerangkan perkembangan dan menyebarkan kepada orang ramai. Kajian tindakan adalah refleksi kendiri sistematik secara saintifik oleh pengamalnya untuk memperbaiki amalan mereka.

Prosedur KAJIAN tindakan.
Bagaimana kajian tindakan boleh dilaksanakan ?

1.KAEDAH PEMERHATIAN DAN PENCERITAAN
a)Data Penceritaan (narrative data)
Pemerhatian menggunakan setting semulajadi tingkahlaku yang dikaji. Contohnya, pengkaji university akan masuk dalam bilik darjah untuk mengkaji kesan projek perintis.
b)Pemerhatian peserta(participant observation)
Amalan kajian yang dilakukan dengan mengambil bahagian dalam kumpulan sosial yang sedang dikaji.
c)Rakaman anekdot(anectodal records)
Merupakan verbatim-penceritaan. Perkara yang bermakna akan diperhatikan dalam setting kajian. Setiap anekdot akan dicatat secepat mungkin selepas ia berlaku.
d)diari/journal
Merupakan dokumen peribadi.
e)Rakaman video(videotape record)
f)fotografi
2.TEKNIK BUKAN PEMERHATIAN,TINJAUAN DAN LAPORAN KENDIRI
a) Soal selidik
b)Temubual
3.KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH DAN ANALISA "DISCOURSE"
a)Perbincangan berkumpulan
b)Sumbangsaran
4.KAEDAH REFLEKSI-KRITIKAL DAN KAJIAN PENILAIAN
a)Triangulasi
Bertujuan untuk mengukuhkan kebolehpercayaaan dan kesahan kajian daripada bukti yang berbeza supaya perbandingan dapat dibuat. Contohnya triangulasi antara teori konstruktivisme,kaedah serta data iaitu samada pelajar dan pengkaji.

Peringkat Penganalisisan Data

  1. Definisi dan pemilihan masalah dan konsep.
  2. Mengenalpasti kekerapan dan taburan data.
  3. Pengintegrasian dapatan individu dengan model daripada kajian yang telah dilakukan.
  4. Penulisan kajian berdasarkan bukti-bukti yang diperolehi.

Model proses menganalisis kajian:

PERINGKAT 1: Processing the evidence-Editing, coding and conceptual and theoretical sampling

Editing data:

· Tinjauan bertujuan untuk pastikan tiada kesilapan berlaku dan pastikan setiap data diterjemahkan secara seragam.

Coding:

  • Berfungsi untuk mengelaskan bukti dan data dalam kategori yang kemas.
  • Digunakan untuk analisis data tinjauan dan data kaulitatif seperti menganalisis dokumen dan buku teks

Sampling:conceptual and theoretical

Membuat perbandingan hasil daripada dapatan dan menyusun turutan tema dan komponen-komponen yang ada dalam kajian.

PERINGKAT 2: Mapping the data by noting the frequency of recurrence of issues,themes and units.

Lukis atau gambarkan taburan data secara membina jadual dan kekerapan perkara yang diuji yang berlaku semasa kajian dijalankan.

PERINGKAT 3: Interpretation of data/model-building

Pelbagai petunjuk dan tema yang luas akan dikumpulkan supaya hasil dapatan menjadi lebih fokus. Ini dipanggil model Kajian tindakan.

PERINGKAT 4: Presentation of results-reporting evidence/conclusion

  • Analisis yang telah siap perlu dikongsi dengan orang ramai
  • Cara membuat kesimpulan:

i) Buat rumusan mengenai masalah kajian dan laporkan dalam bentuk jadual

ii) Analisis maksud hasil dapatan dalam konteks kajian yang dilakukan dan cuba padankan dengan kajian yang telah dilakukan oleh pengkaji lain.

iii) Laporan hendaklah menyatakan bagaimana tindakan yang diambil telah memperbaiki masalah atau tidak. Nyatakan cadangan yabg boleh dilakukan oleh pengkaji seterusnya berkaitan tajuk itu.

0 comments: