BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 21 November 2009

Aktiviti 8: Tugasan 4 – Mini Kajian Tindakan

Berdasarkan tajuk kajian:

Huraikan cadangan untuk mengatasi kelemahan pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan

a. Fikir sendiri cadangan secara individu

  • Setelah membincangkan teori atau konsep sesuatu pembelajaran, guru perlu mengaitkan dengan kehidupan seharaian untuk menggalakkkan pelajar berfikir secara kritis
  • Sesetengah fenomena dalam sains tidak dapat dibuat demonstrasi secara realiti. Contohnya seperti konsep galaksi. Maka,tayangan video dapat memberi gambaran kepada pelajar sekaligus mengatasi kekangan ini.

b. Fikir cadangan dalam pasukan

  • Pendekatan ini dapat melatih pemikiran kritis pelajar supaya dapat mewujudkan kemahiran yang dapat membantu mereka dalam memahami sesuatu konsep secara mendalam.
  • Interaksi yang wujud di kalangan pelajara secara kolaboratif dapat meningkatkan prestasi pelajar serta minat untuk menyertai P&P.

c. Minta cadangan dari luar pasukan

  • Guru perlu melakukan eksperimen dalam proses P&P supaya pelajar lebih jelas mengenai konsep yang diajar.Bukan mengajar teori semata-mata.

d.Berdasar literatur review

  • Bagi subjek sains, kurikulum seharusnya merangkumi projek-projek kumpulan yang memberi peluang untuk pelajar-pelajar meneroka dan membuat penyiasatan.contohnya membuat model zoo yang menempatkan pelbagai haiwan.
  • Pelajar-pelajar perlu diberi pelbagai peluang mengumpul, menyusun dan mengelas, membuat pemerhatian, menulis catatan dan melakar gambar rajah, menemu bual, dan membuat tinjauan
  • dalam pengajaran dan pembelajaran sains sewajarnya pelajar dibenarkan berinteraksi dengan persekitaran, guru dan rakan sekelas. Contohnya, jika mempelajari mengenai serangga, guru boleh membenarkan pelajar mencari serangga dari taman di persekitaran sekolah. Pembelajaran sains akan menjadi lebih menarik jika pelajar tidak hanya duduk dalam kelas.

(Khalijah Mohd Salleh, 1992).

0 comments: