SUBJEK SAINS
Huraikan KELEMAHAN pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan
a. Pengalaman / refleksi secara individu
- Konsep sains sekadar di ajar secara teori. Ini menyukarkan pelajar mengaplikasi dalam kehidupan seharian kerana eksperimen tidak dijalankan di kebanyakan sekolah-sekolah
- Penyampaian serta penerimaan ilmu tidak begitu lancar kerana kelemahan menguasai bahasa Inggeris di kalangan guru dan pelajar
- Guru dan pelajar tidak mahir menggunakan radas dan bahan dalam makmal.
b. Pengalaman / refleksi dalam pasukan
- Kekurangan kemudahan atau mungkin disebabkan bahan dan alat bantu mengajar yang tidak menarik.
- Kaedah “teacher- centered”. Jika pelajar tidak dapat memberi maklum balas dalam pembelajaran, maka itu juga boleh menimbulkan rasa bosan.
- Persepsi individu:Pelajar, malah ibu bapa sendiri beranggapan bahawa bidang atau mata pelajaran sains adalah sukar.
- Daya cipta guru dalam pengajaran. Kaedah pengajaran yang sama pada setiap kali kelas pastinya menimbulkan kebosanan.
c. Pengalaman dari luar pasukan
- Subjek sains banyak konsep dan teori yang perlu difahami.
- Konsep dan teori yang dipelajari secara menghafal membuatkan pelajar tidak dapat mengaplikasi dalam kehidupan seharian.
0 comments:
Post a Comment