MENGAPA guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan?
Tujuannya ialah untuk:
1. Meningkatkan daya keyakinan diri guru tersebut melalui usaha berkongsi pengalaman. Seterusnya, boleh memperbaiki prestasi dan kepuasan kerja guru.
2. Memperkembangkan kemahiran professional guru khususnya mengenal pasti teknik atau kaedah pembelajaran yang berkesan.
3. Membantu guru menghadapi cabaran dan masalah berhubung dengan amalan pengajaran dan pembelajaran-P&P.
4. Mendapatkan sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya,
5. Merapatkan tali silatulrahim di kalangan guru yang terbabit melalui kerjasama secara kolaboratif.
6. Melahirkan guru yang berfikiran kreatif dan kritikal serta sanggup menghadapi perubahan.
7. Memberi peluang untuk mengukuhkan asas pengetahuan kerjaya perguruan.
8. Mengeluarkan guru dari kongkongan rutin amalan-amalan perguruan.
9. Mewujudkan budaya perkongsian ilmu di kalangan pendidik/guru.
10. Memartabatkan profesion perguruan.
Mini kajian tindakan
Tajuk:
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah melalui tayangan video.
Permasalah kajian:
Sains ialah suatu ilmu pengetahuan yang teratur mengenai fenomena alam,interaksinya serta proses untuk mengenal, mengkaji dan memahaminya (Khalijah Mohd Salleh, 1992). Kaedah Pembelajaran berasaskan masalah merupakan pendekatan menggunakan masalah dunia sebenar yang akan dikemukakan kepada pelajar di mana ianya akan menjadi pemandu utama ke arah pembelajaran pelajar. Proses ini juga telah cuba diterapkan dengan penggunaan komputer (tayangan video) sebagai satu cara menjadikan proses pembelajaran lebih menarik.
Tujuannya ialah untuk:
1. Meningkatkan daya keyakinan diri guru tersebut melalui usaha berkongsi pengalaman. Seterusnya, boleh memperbaiki prestasi dan kepuasan kerja guru.
2. Memperkembangkan kemahiran professional guru khususnya mengenal pasti teknik atau kaedah pembelajaran yang berkesan.
3. Membantu guru menghadapi cabaran dan masalah berhubung dengan amalan pengajaran dan pembelajaran-P&P.
4. Mendapatkan sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya,
5. Merapatkan tali silatulrahim di kalangan guru yang terbabit melalui kerjasama secara kolaboratif.
6. Melahirkan guru yang berfikiran kreatif dan kritikal serta sanggup menghadapi perubahan.
7. Memberi peluang untuk mengukuhkan asas pengetahuan kerjaya perguruan.
8. Mengeluarkan guru dari kongkongan rutin amalan-amalan perguruan.
9. Mewujudkan budaya perkongsian ilmu di kalangan pendidik/guru.
10. Memartabatkan profesion perguruan.
Mini kajian tindakan
Tajuk:
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah melalui tayangan video.
Permasalah kajian:
Sains ialah suatu ilmu pengetahuan yang teratur mengenai fenomena alam,interaksinya serta proses untuk mengenal, mengkaji dan memahaminya (Khalijah Mohd Salleh, 1992). Kaedah Pembelajaran berasaskan masalah merupakan pendekatan menggunakan masalah dunia sebenar yang akan dikemukakan kepada pelajar di mana ianya akan menjadi pemandu utama ke arah pembelajaran pelajar. Proses ini juga telah cuba diterapkan dengan penggunaan komputer (tayangan video) sebagai satu cara menjadikan proses pembelajaran lebih menarik.
0 comments:
Post a Comment