BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 4 December 2009

AKTIVITI 11:TUGASAN 2-Ulasan 3 Jurnal (Apa dan Bagaimana Melaporkan Masalah Kajian)

JOURNAL 1

Tajuk:

Understanding our learners and developing reflective practice: Conducting action research with English Language learners

(Patience A.Sowa. 2009. Zayed University,United Arab Emirates)

Pernyataan masalah:

Mengkaji cara kajian tindakan yang mana dapat digunakan untuk mensosialisasikan guru untuk mengajar Bahasa Inggeris terhadap kanak-kanak yang pelbagai latarbelakang serta membantu guru mengamalkan refleksi.

  • Cara kajian tidakan dan kertas kerja yang manakah dapat membantu guru belajar bagaimana untuk mengajar bahasa terhadap pelajar pelbagai latarbelakang?
  • Apakah yang dipelajari oleh guru mengenai amalan mereka dan semasa menjalankan projek kajian tindakan?

Cara melapor pernyataan masalah:

Guru-guru menulis refleksi mengenai apa yang mereka belajar mengenai kajian tindakan dan proses yang terlibat serta kaitannya sebagai seorang guru dan matapelajaran bahasa yang mereka ajar.


JOURNAL 2

The design and application of technology-based courses in the mathematics classroom

(Joer Offer & Beth Bos. 2008.Texas State University,United States)

Pernyataan masalah:

  • Penyelidik mengkaji strategi alternatif dan pendekatan yang boleh memberi motivasi dalam pembelajaran matematik seterusnya menggalakkan pembelajaran secara konseptual berlaku.
  • Elemen rekabentuknya memberi penekanan kepada aspek motivasi dan kognitif. Rekabentuk kajian menggunakan kaedah pendekatan dunia sebenar bagi membentuk motivasi pelajar.
  • Aspek kognitif, kursus dibina supaya dapat membantu pelajar mengaitkan isi kandungan pembelajaran dengan dunia sebenar sekaligus menambah pemahaman terhadap konsep yang sukar dalam matematik.

Cara melapor pernyataan masalah:

Pengkaji memapar dapatan kajian secara kualitatif yang menyediakan maklumat mengenai masalah sebenar, kerja kumpulan, persekitaran pembelajaran yang fleksibel dan penilaian yang akan membawa kepada kajian kuantitatif.

JOURNAL 3

Computer game development as a literacy activity

(Ron Owston, Herb Wideman, Natalia Sinitskaya Ronda, Christine Brown. 2009.York University,Canada)

Pernyataan masalah:

Penyelidik mengkaiji bahawa permainan komputer mempunyai potensi untuk meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti sekolah, memyiapkan tugasan serta motivasi diri dalam pembelajaran.

  • Bolehkan permainan komputer sebagai aktiviti pedagogi dapat meningkatkan kemahiran asas literasi?
  • Apakah kemahiran literasi digital yang baru diperlukan oleh pelajar hasil daripada aktiviti ini?
  • Apakah kesan permainan komputer dalam penglibatan pelajar di dalam kelas?
  • Bagaiman guru dapat menyesuaikan dan membentuk latihan berbentuk permainan komputer di dalam kelas?

Cara melapor pernyataan masalah:

Pengkaji memapar dapatan kajian secara kualitatif

0 comments: