Tajuk Buku:
Curriculum Action Research: A Handbook of Methods and resources for the reflective practitioner 2nd Edition.
Oleh:
James McKernan
Kajian tindakan merupakan strategi pembangunan secara profesional dan realistik. Antara perancangan untuk mengenalpasti masalah kajian tindakan adalah:
- Mengenalpasti kecenderungan peserta.
Contohnya bilangan guru atau sekolah yang akan menyertai kajian yang akan dilakukan.
- Menyediakan soalan yang akan dibincangkan.
Contohnya :
· Apa kebaikan dan fungsi yang diperplehi hasil daripada kajian?
· Apakah kaedah dan etika yang perlu dipatuhi untuk melakukan kajian?
· Apakah kekangan yang perlu diambil kira?
- Melengkapkan “trial runs” sesuatu tajuk kajian untuk member i keyakinan kepada guru ketika menjalankan kajian dan semasa proses menganalisis. Contohnya, guru melakukan rakaman selama 20minit di dalam kelas. Kemudian, analisis jenis soalan yang akan ditanyakan kepada pelajar.
- Peserta diajukan untuk berkongsi beberapa tajuk yang berkemungkinan akan dibina dalam kelas mereka. Melalui perbincangan dalam kumpulan ini, mereka akan memilih satu tajuk untuk dijadikan tajuk kajian mereka.
- Setiap peserta mengenalpasti kaedah yang sesuai untuk mengendalikan isu-isu yang berkaitan tajuk kajian tindakan yang telah dipilih.
- Apabila cadangan mengenai permasalahan dan kaedah kajian telah dilakukan, sedikit masa diperlukan untuk penambahbaikan hasil daripada teguran atau cadangan yang diterima.
- Semasa kajian dijalankan, masa diperuntukan untuk perbincangan keputusan,masalah dan sebagainya.
- Laporan awal disediakan dan kritikan daripada rakan-rakan penyelidik diambil kira untuk penambahbaikan sebelum laporan akhir kajian tindakan dibuat.
- Soalan akhir menumpukan:
· Apakah kesan kajian yang dibuat ini pada pengkaji-pengkaji akan datang?
· Apakah isu yang dibangkitkan dalam kajian kita?
- Berkongsi hasil kajian dengan orang ramai.
0 comments:
Post a Comment